Skjerpet konkurranse i raskt voksende kupongmarked

I DN etter børs den 4. juli var det artikkel som beskrev nettrabattmarkedet, såkalte «daily deals» der folk mottar sjokkrabatter på produkter og tjenester. DN lagde en flott oppstilling av aktørene som kanskje var litt unyansert, som utdypes her.

Med unntak av Groupon, som er klart markedsleder i Norge, er de fleste selskapene i en etableringsfase for å rekruttere sluttbrukere. Når brukerne er registert formidler de fleste selskapene daglige deals via mail, slik at det blir enkelt å både se og kjøpe dealen. Kampen om markedsandeler er knyttet til å ha flest mulig sluttbrukere og publisere relevante deals direkte til disse via mail og mobil.

Selskapene som star bak «daily deal» tjenesten faller i 3 kategorier
• Internasjonale selskaper som f. eks Groupon
• Medieselskaper som f. eks sweetdeal
• Nye norske selskaper f. eks oohgle

Internasjonale selskaper
Selskapene opplever en eventyrlig global vekst både i omsetning og resultat, samt en stor appetitt fra investorer. Globalt er det allerede investert for milliarder av dollar i disse selskapene som i disse dager posisjonerer seg i nye geografiske markeder primært via partnermodeller, fusjoner og oppkjøp. De to største aktørene er Groupon og Living Social som begge skal børsnoteres på Nasdaq i 2011, totalt er det mer enn 400 selskaper kun i USA innenfor segmentet og mer en 1,200 selskaper i Kina.

Medieselskaper
Medieselskapene har tilgang til å benytte egne medieflater for å markedsføre tjenesten. Norske medieselskaper har tradisjon for å kaste seg på internasjonale trender, fra tidligere har vi eksempler som f. eks sesam.no, kvasir.no og nettby.no. I tilfellet med daily deals ser de en mulighet til å posisjonere seg for såkalt CPO betalt markedsføring, som jo er kjennetegnet på forretningsmodellen til daily deals. Det betyr at annonsører som publiserer deals kun betaler en prosentandel av hver deal som faktisk blir solgt, som et alternativ til å kjøpe helsider på helsider med reklame de er vanskelig å spore effekten av.

Nykommerne – norske selskaper
Det er mange dyktige gründere i Norge, mye takket være statlige og private innovasjonsordninger. Flere av disse ønsker nå å kapitalisere på daily deal fenomenet, og arbeider steinhardt for å ta sin rettmessige andel av det norske markedet. Noen selskaper er også i gang med å eksportere konsept og merkevare til nye markeder. Andre ser at dette markedet vil konsolideres og holder stand inntil en stor internasjonal aktør kanskje banker på døren, for en rask exit.

Markedet
Edda Media AS og Schibsted ASA har lansert sine egne løsninger for å formidle deals. Edda med sweetdeal har hold på lengst, siden september 2010, og i stor utstrekning benyttet alle sine tilgjengelige kanaler på nett og print. De kan vise til suksesser med bl.a. Japan Photo som på 24t har fått mer en 1.100 nye kunder. Schibsted har en lik innfallsvinkel der de benytter sine egne markedsflater som f. eks nettsteder for å markedsføre tjenesten. Nykommerne kjennetegnes ved at de rendyrker sin forretningside slik de internasjonale selskapene gjør, og at det må jobbes steinhardt med å rekruttere medlemmer gjerne 1-1 som f. eks via Mail eller Mobil. CatchTheEye som står bak oohgle, har inngått avtale med TELE2 som innebærer utsendelse av deals til inntil 600,000 nordmenn via SMS. Selskapet starter i disse dager opp i Midt Østen der bruk av mobil et vesentlig mer utbredt enn web og mail.

Matrisen under viser en oppstilling av aktørene i det norske markedet. Tallene er innhentet ved hjelp av Google Analytics og doubleclick ad planner.

Oversikten viser at det ikke nødvendigvis en logisk sammenheng mellom å a tilgang til mye medieflater og rekruttere sluttbrukere. Tvert imot ser vi at nykommerne holder stand med medieselskapene, på tross av at disse har tilgang til markedsflater verdt millioner av kroner. De internasjonale aktørene har vært dyktige til å benytte affiliate networks, søkeord og sosiale medier for å rekruttere brukere. Andre har valgt partnermodeller med suksess, der vi senest i dag ser at Foursquare nå starter med å formidle deals via sin lokasjonsbaserte App for Groupon, Guilt med flere.

Jeg tror vi vil erfare mye nytenkning når det gjelder både forretningsmodeller, teknologiske løsninger og markedsføring i tiden som kommer. Alle vil ha sin bit av denne kaka, og måtte enhver få sin rettmessige andel.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s