Rubrikk- og searchmarkedet utfordres i Skandinavia?

Groupon og Tippr er to selskapsnavn vi like gjerne kan legge oss på minnet med en gang for alle. Forretningsideen til Groupon´s er å tilby sine brukere et daglig tilbud innenfor områdene fritidsaktiviteter, mat & drikke, og underholdning. De tilbyr spesielle kuponger i større byer til en spesiell pris og for en begrenset periode, og arbeider utelukkende med de beste selskapene i hver by. De har blitt en av de største og mest vellykkede livsstil portaler på Web etter bare 3 måneder og mottar mer enn 180.000 klikk per by hver dag. De har allerede en fan base på mer enn 1 million brukere.

What content people want to receive at their mobile phoneGroupon er det siste selskapet på listen over amerikanske forbrukerportaler som det russiske selskapet Digital Sky Technologies putter penger på. De er fra før kjent for å investere store penger i Facebook og Zynga, bl.a. for å hjelpe dem med å kjøpe opp aksjene til de ansatte for å unngå å måtte gå på børs. Groupon verdsettes allerede til 1,3 mrd dollar i en pågående emisjon.

Chicago-baserte Groupon sier de vil bruke pengene på sin globale ekspansjon (er foreløpig i USA og Skandinavia!, og de ønsker å være i 100 byer innen utgangen av 2010) i tillegg til å betale ut ansatte og tidlige investorer. I Sverige er tjenesten etablert under navnet MyCityDeal.se. De har til nå emittert mer enn $ 170 millioner, og har tidligere anslått omsetning på 100 millioner dollar for 2010. Mer enn 4 millioner Groupons har blitt kjøpt så langt, tilsvarende besparelse på mer enn 150 millioner dollar. Bak tjenester finner vi også Samwer brødrene som er kjent som gründere av eBay og Jamba.

Konkurrenten Tippr kjøper på sin side opp en drøss med patenter for å jage posisjonen Groupon allerede har tatt. De visste tilsynelatende at Microsoft co-founder, Paul Allen, investerte rundt $90 million i ”Mercata” og patenter, et selskap tilsvarende Groupon som mislykkes sent på 90-tallet fordi folk ikke var ”online” som i dag. I Norge vet vi at GuleSider vil pilotere et konsept som kan minne om dette, men vi er redd for at de er for opphengt i gamle forretningsmodeller og forbruksmønster til å henge med. Vi vil anta at gulesider, 1881.no, finn.no og lignende selskaper har troverdighet til å ta en slik posisjon, men handlingsvinduet er svært kort. Kanskje vil vi se tilsvarende fallende lønnsomhetsutvikling innenfor dette forretningsområdet som vi har sett omtalt i mediene siste tiden for f. eks nummeropplysning fra 1881.no.

Lønnsomt med nye forretningsmodeller
CatchTheEye er en outsider for det Skandinaviske markedet – og kaller denne type tjeneste å Oohgle. Det er et akronym for Out-of-home-gle. Selskapet ble tildelt GULL under Retailprisen i forrige uke for arbeidet selskapet utførte sammen med Deli de Luca. De benyttet en mobile iPhone App til å etablere en viral mobil kundeklubb som gav Deli de Luca en kundevekst på 7% hver dag over 8 måneder, mer enn 100,000 innløste kuponger som har spart kunder for millioner av kroner. Tankegodset og teknologien er på plass, det er kun et spørsmål om å skalere løsningen fra 30 Deli de Luca butikker til å gjelde for en hel by eller for så vidt et helt land. Det som skiller CatchTheEye fra Groupon og Tippr er at selskapet prioriterer å oppnå dette ved å benytte mobil og sosiale medier for viral spredning av gode tilbud. I tillegg til web og tradisjonelle medier. Med seg på laget har selskapet med seg en global partner som leverer det meste av teknologi både for å registrere, distribuere og innløse kuponger.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s