Retailprisen – GULL til Deli de Luca & CatchTheEye.no

Deli de Luca & CatchTheEye fikk gull i kategorien Enkeltstående tiltak under Kreativt Forums Retailprisen.

Ukens tilbud er Schweppes til kun kr 10,-Mål
Oppnå en kundetilvekst på minimum 3 %, og samtidig skape kundelojalitet.
Delmål å få minimum 6 % av iPhone brukere i Norge til å laste ned Deli de Luca sin iPhone applikasjon for å muliggjøre fortsatt dialogen med disse.

Beskrivelse
Deli de Luca scoret høyest på samtlige måleparametre blant Norges Servicehandelskjeder i 2008 basert på den årlige undersøkelsen gjennomført av Nielsen Consumer Research. Deli ønsket i 2009 å fornye kommunikasjonen og imponere sine kunder. De ville ta i bruk innovative og digitale medier som Digital Out-of-Home, mobiltelefon og sosial medier for å knytte kundene nærmere til seg. Den nye markedsføringsloven som tredde i kraft 1. juni i 2009 åpnet for å ta i bruk kuponger og tilgift, og i denne sammenheng ville vi teste ut ulike incentiver som for eksempel ”deling”, ”gratis” og ”spesielle tilbud” kun til iPhone brukere. Ideen var å gjøre det enkelt for kunden, slik at de kun skulle vise frem en kupong i kassen, eller skanne inn en strekkode (skanning har i mesteparten av kampanjeperioden kun vært mulig i en butikk, men installasjon av kompatible strekkodelesere i de øvrige butikkene er nå påbegynt) og få utlevert produktet.

Målgruppen til Deli er opptatt av trender og nyheter, 61 % er kvinner, 81 % er mellom 15-40 år, 69 % har høyere utdannelse og er opptatt av kvalitet før pris. Det var ønskelig å teste ut ulike markedsmekanismer mot et begrenset publikum, og vi fant at iPhone var et ideelt startpunkt i og med at det var registrert omtrent 107,000 iPhone eiere i Norge ved oppstart av kampanjen.

Ideen var å lansere mobile kuponger. Vi ville være tidlig ute, med et enkelt prinsipp ”gratis kaffe på Deli ved å lese av kupongen i kassen.” TINE ble med som eksklusiv partner fordi de ville lære hvordan de kan benytte disse nye mediene til å få økt bevissthet og prøving, både betalt og gratis.
Vi gjorde det så enkelt at kundene kunne velge selv å laste ned dagens tilbud ved å aktivt klikke i applikasjonen i tillegg til at vi la inn en GPS tjeneste slik at kunden lett kunne finne nærmeste butikk, og bli mer lojale til Deli de Luca.

Effekt
Deli de Luca sin iPhone Applikasjon ble raskt en av Norges mest populære applikasjoner og var i en periode den 3. mest nedlastede i App Store. Allerede første uken var det 5,000 personer som lastet ned applikasjonen. Per november er det 16,600 personer som har lastet ned App´en, de har totalt søkt etter nye tilbud 170,000 ganger, det er hentet ned 70,000 faktiske tilbud i form av mobile kuponger. Til sammen er det løst inn til sammen 40,000 kuponger Deli de Luca sine 27 butikker.

TINE ble av samtlige ansatte i Deli kåret til ”Årets Råeste produkt/Innovasjon med Frappe og iPhone”. Det er blitt twitret, blogget og snakket om og refert til i flere medier fra TV2 som lagde en egen reportasje, og til ulike bransjetidsskrifter.

Deli de Luca kan måle en daglig kundetilvekst på inntil 7 % dag, noe som er et resultat av at 13 % av alle Norske iPhone brukere har lastet ned App´en og bruker den aktivt. I 2010 er applikasjonen gjort kommersielt tilgjengelig for annonsører som kan kjøpe målrettet forbrukertilgang.

Mediemiks og plasseringer
Strategien var å lansere Deli de Luca sin iPhone applikasjon og markedsføre denne kun gjennom Deli´s egne kanaler. Dette ble gjort gjennom Digital Out-of-Home Advertising i Deli de Luca sine butikker, med støtte gjennom sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn etc, samt ”Word of Mouth”.
All kommunikasjonen hadde det samme bærende prinsippet; ”sharing is caring”.
Vi ville bevise disse kanalenes egenskaper ved å utnytte Deli de Luca´s posisjon, identitet og merkevarestyrke, i tillegg til å etablere et grunnlag for senere å kunne utvide konseptet til også å omfatte andre kunder.

Team
Terje Bergh (Deli de Luca), Sveinung Høyer-Trollnes (Deli de Luca), Mina Lossius (TINE),
Nikolai Rønningen (Cignis As), Morten Singstad (CatchTheEye) og Jon Marius Bastøe (CatchTheEye).

One thought on “Retailprisen – GULL til Deli de Luca & CatchTheEye.no

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s